Vauhdikkain Final Fantasy – arvostelussa Chocobo GP

Final Fantasyn hahmokaarti palaa kilparadoille yli 20 vuoden tauon jälkeen. Perusasiat ovat kunnossa, mutta ahneus ja pihiys osoittautuvat sangen huonoksi yhdistelmäksi.

25.03.2022

Final Fantasy -hampaan kolotus on säännönmukaisesti palaava oire. Kun saagan klassikkoteoksien välillä vierähtää aikaa enemmän kuin lääkäri määrää, toisinaan on syytä napata hyllystä korvikkeeksi käyvä teos pahimpaan puutostilaan. Tähän tähtää Switchille yksinoikeudella julkaistu Chocobo GP, joka vie saagasta tutut hahmot kilparadoille taistelemaan sadasosasekunneista.

Chocobo GP on jatkoa vuonna 1999 julkaistulle Chocobo Racingille. Aika harva muistaa tuota teosta, ja vielä vähemmän lienee peliä pelanneita. Joka tapauksessa kyseessä oli Final Fantasyn pyrähdys kilparadoille, missä Mario Kartin sekä Crash Team Racingin kierrosajat jäivät kuitenkin haaveeksi. Chocobo GP pyrkii samaan, eikä esikuvia ole tälläkään kertaa vaikea tunnistaa. Etenkin tuore Mario Kart 8 Deluxe on pelattu tekijöiden toimesta läpi useaan otteeseen, sillä monet mausteet tuntuvat hätkähdyttävän tutulta.

Jo ensikosketus kilparadalle hipelöi selkäytimeen painautuneita käytänteitä. Lähtövalojen syttymistä malttamattomana odottava pelaaja voi napata spurttistartin, mutkaan mennään luonnollisesti kylkimyyryssä ja hyppyrin kohdalla loikkaaminen tuottaa vauhtia sekä tyylipisteitä. Välillä poimitaan taasen laatikoista magicite-aseita, joilla aiheutetaan päänvaivaa muille suhareille. Yllättävintä ja toimivinta antia edustavat hahmojen erikoiskyvyt. Mittarin täyteen saanut peluri voi esimerkiksi muuttaa kulkuneuvonsa hetkellisesti lohikäärmeeksi, mikä helpottaa kummasti piikkipaikan kirimistä. Kuskien erikoistaidot eivät ole täysin tasapainossa, mutta ehkäpä näiden balanssia ei tarvitse koko perheen illanvietossa mitata vatupassilla.

Ennen kaikkea Chocobo GP on kuitenkin fanipalvelus. Muutaman tunnin kellottava tarinatila marssittaa melkoisen kepeän höpöttelyn välissä tuttuja hahmoja pelisarjan varrelta. Varikolla ja radalla piipahtavat esimerkiksi Ifritin, Final Fantasy IX:n Vivin sekä muiden ikonisten janttereiden kaltaisia nimiä. Vaikka tarina itsessään ei jätä muistijälkiä, opettaa tila varsin hyvin pelin perusteet. Samalla kisat avaavat käyttöön uusia ratoja, kuskeja sekä muita lisäkilkkeitä.

Valitettavasti tarinatilan lyhyys on esimakua muustakin sisällöstä. Siinä missä Mario Kart 8 Deluxe oli jo julkaisussaan laaja, Chocobo GP tarjoaa pelattavaa vähäkkäästi. Ratoja on nippa nappa 20 ja niistäkin osa on todella tiiviitä. Sinänsä maisemissa on ikonista henkeä ja pelisarjalle ominaista tunnelmaa, mutta enemmän olisi suonut peliin mahtuvan.

Kuten leppoisissa kartingeissa yleensäkin, myös tällä kertaa suurin herkku on moninpelissä. Verkkotilassa ajetaan 64 kuskin turnaus, jossa jokaisesta kisasta aina neljä parasta jatkaa matkaansa kaaviossa eteenpäin. Systeemi toimii hämmentävän hyvin. Vaikka muihin suhareihin ei synny minkäänlaista suhdetta täydellisen sosiaalisuuden puutteen vuoksi, oli jatkoonpääsy muutaman session ajan oikein miellyttävää.

Sen sijaan vastaava nautintoaistien hyväily loppuu muilla osa-alueilla nopeasti. Ensinnäkin paikallisen moninpelin kytkeminen päälle on melkoinen savotta. Kaksi miestä ei tuntunut saavan millään peliä käyntiin, kun peliaulaan liittyminen osoittautui liialliseksi haasteeksi. Lisäksi ohjainjumppa Switchin sekä pelien valikossa on oma lukunsa. Pelin asennusvaiheeseen kannattaakin varata aikaa.

Myös julkaisijan ja tekijätiimin ahneudesta on rokotettava. Vaikka sisältöä on vähän, on sitä avattavissa lisää mikromaksuilla. Pelin sisäinen kauppa vie eShopin puolelle, jossa kukkaronnyörejä avaamalla saa vaikka ja mitä herkkua. Purskahdin valtoimenaan nauruun, kun havahduin esimerkiksi Final Fantasy VIII:n pääsankari Squallin hinnoittelupolitiikkaan. Onneksi alaikäiset tuskin tuntevat vastaavaa vetoa takavuosien sankariin. Hyllylle jäi itselläkin.

Audiovisuaalinen toteutus toimii ihan hyvin. Valikoissa rämisevä rokki sekä japanihenkinen ilottelu piristävät hetken aikaa, minkä jälkeen kisailu jo kutsuukin. Graafinen anti ei suoranaisesti silmiä hyväile, mutta liikkeessä tilanne kohenee selvästi. Mutkissa ja kaahatessa maisemien fantasiahenkisyys nousee selvästi plussan puolelle. Lisäksi verkkopelin anti yllätti. Vaikka Switch OLED oli irti telakasta ja varsin kaukana reitittimestä, nettisuhailu onnistui ilman pienintäkään ongelmaa. Lataustaukojen pituus on hiukan siinä ja tässä, mutta muutamien iltojen sudittelussa tämä ei liiaksi haittaa.

Chocobo GP on fanipalvelus Final Fantasy -sarjan faneille. Sen suosittelu on vaikeaa, sillä Mario Kart 8 Deluxe on yksinkertaisesti genressään suositumpi, laajempi ja parempi. Jos Square Enixin JRPG-universumi kuitenkin kiinnostaa eivätkä mikromaksut aiheuta pahoinvointia, on tarjolla kepeää kaahailua. Lisäsisältöä olisi kuitenkin saatava lisää ja ehdottomasti ilman mikromaksuja, jotta pelin parissa viihtyisi kovinkaan kauaa. Akuuttia JRPG-satsia kaipaaville kelpaa suositella ensisijaisesti World of Final Fantasyn kaltaisia onnistuneita spin-off-teoksia, mutta pahimpaan ensihätään Chocobo GP ajaa asiansa.

Saatavilla: Nintendo Switch
Ikäraja: PEGI 3

YHTEENVETO:
** / *****
Jos Mario Kartin renkaat on jo ajettu puhki, tarjoaa Chocobo GP kepeää kaahailua etsivien tankkiin lisälöpöä. Sisältövaje ja mikromaksut saavat kuitenkin pelkäämään seuraavaa katsastusta.

Red Bull antoi siivet.