Dead or Alive: Dimensions

08.06.2011

Uusin Dead or Alive niputtaa sarjan aikaisempia osia yhteen pakettiin. Tarinatilassa painitaan ja katsellaan välinäytöksiä. Toiminnan ja välinäytösten tasapaino on tosin pahasti retuperällä. Pitkät ja hämmentävät elokuvapätkät vievät aivan liikaa tilaa itse muilutukselta. Kaiken lisäksi pelin juoni on melkoinen sekametelisoppa.

Itse taistelu toimii hyvin. Iskujen tekeminen toimii moitteetta sekä ristiohjaimella että tatilla.
Hankalammatkin yhdistelmäliikkeet onnistuvat pienen harjoittelun jälkeen. Vastustajan iskuja voi torjua, tai niihin voi vastata voimakkailla vastaiskuilla. Vaikeimmissa mittelöissä on tärkeää ajoittaa vastaiskut oikein ja kurmottaa vastustajaa tehokkaasti.

Monet tasot ovat interaktiivisia, joten kielekkeet ja erilaiset esteet täytyy ottaa huomioon. Usein vastuksen voi esimerkiksi pudottaa alemmalle tasolle heivaamalla tämän kielekkeeltä alas. Osassa tasoista toisen alas sysäämisellä on liian merkittävä paino ottelun lopputuloksen kannalta. Joskus ottelun jälkeen tuntuu että tuurilla oli suurempi osuus kuin taidolla.

Yksin pelatessa tahkottavaa riittää tarinatilan lisäksi arcade-tilassa ja erilaisissa haasteotteluissa. Vaikeusaste voisi nousta tasaisemmin. Vasta viimeisimmät haasteet tuottavat oikeasti hankaluuksia. Tarinatilan otteluista edes viimeinen ei ole kovin hankala. Aluksi pelaaminen tuntuu tylsältä ja itseään toistavalta, sillä kaikki on aivan liian helppoa.

Hankalimmat väännöt löytyvät tag-tilasta, jossa tietokone ohjastaa toista hahmoa. Tarkoituksena on tietokonehahmon kanssa täräyttää kanveesiin tavallista voimakkaampia vastuksia. Vuorottelu tietokoneen kanssa saattaa kuulostaa taistelupelissä typerältä. Tag-tila on kuitenkin yllättävän antoisaa pelattavaa.

Moninpeliä voi harrastaa sekä lähiverkossa että netissä. Ilman kaverikoodien vaihtoa ainoa
mahdollisuus on otella tuntemattomien kanssa. Samaa pelaajaa ei voi edes haastaa heti perään toiseen otteluun. Nettimatsit onneksi pyörivät hyvin, eikä lagiin törmää kuin harvoin.

3D-ominaisuus näyttää pelissä hyvältä, mutta taisteluissa se hidastaa toimintaa. Ottelut ovat
sujuvampia ilman 3D:tä, mutta upeampia sen kanssa. Välinäytöksien ajaksi ominaisuus kannattaa ehdottomasti kääntää päälle.

Dead or Alive: Dimensions ei edes yritä olla uusi peli. Hahmot ovat jo edellisistä peleistä tuttuja, eikä liikevalikoimaa ole juuri uudistettu. Taskukonsolipeliksi se on näyttävä ja hyvin toimiva taistelupeli. Mikäli Street Fighter on jo tahkottu kotikonsolilla, on Dead or Alive hyvä vaihtoehto 3DS:n mätkintäpeliksi.

TESTATTU
3DS

ARVOSTELIJA
KALLE ESKELINEN

PÄÄSTÖTODISTUS
Kelpo mätkintä taskukonsolille.