Virtuaalinen vallankumous on täällä – pikatestissä koko VR-kentän mullistava Unreal Engine -modi

Rajattomasti potentiaalia.

10.01.2024

Pitkään kiusoiteltu ja salamyhkäisesti verhojen takana testailtu Unrealin moottoritasoinen modipaketti on vihdoin julkaistu. Praydog-nimimerkin takaa toimiva, muun muassa takaisinmallinnukseen erikoistunut koodivelho on onnistunut luomaan työkalun, jonka avulla lähes minkä tahansa Epicin kehittämän Unreal Enginen avulla luodun pelin tai teoksen voi automaattisesti konvertoida VR-kokemukseksi.

Modin saa toimimaan yksinkertaisimmillaan lataamalla ohjelmistopaketin projektin verkkosivuilta, täältä. Asennuksen jälkeen homma rullaa yksinkertaisesti käynnistämällä pelin ja softan oman käynnistysohjelman. Molempien ollessa päällä valitaan vetovalikosta pelattava teos, jonka jälkeen modin koodipohja “injektoidaan” itse peliin.

Kuvittele tämä VR-muotoon.

Noin yksitoistatuhatta Unrealin 4- ja 5-mallin moottoreilla rakennettua peliä toimii vaihtelevasti. Osa teoksista lähtee rullaamaan automaattisesti niin lähellä natiivia virtuaalitodellisuuskokemusta, että meno on suorastaan mykistävää. Toisten pelien kanssa joutuu säätämään enemmän tai vähemmän, mutta modin oma graafinen käyttöjärjestelmä on onneksi pienen perehtymisen jälkeen huomattavan helppokäyttöinen. Osaa nimikkeistä ei puolestaan saa toistaiseksi toimimaan laisinkaan.

Muutamien tuntien kokeilun perusteella kyseessä on kertakaikkisen leuat paikoiltaan loksauttavaa teknologiaa. Esimerkiksi viime vuoden kovimpiin pelijulkaisuihin lukeutuvan Robocop: Rogue Cityn pelaaminen niin, että itse asettuu Alex Murphyn titaanipanssarin sisään, on jotain mitä jokaisen kasarifanin pitäisi saada kokea. Ensimmäisen persoonan räiskintöjen kohdalla virtuaalitodellisuuden luoma immersio onkin jotain mitä ei voi fiilistellä oikeastaan mitään muuta tekniikkaa käyttäen – ainakaan yhtä tehokkaasti!

Tämä näyttää VR:nä niin paljon paremmalta – ja rujommalta – kuin uskotkaan.

UEVR on vielä toistaiseksi varhaisessa kehitysvaiheessa ja ohjelmapakettia jatkokehitetään sekä testaillaan suorastaan hillitöntä tahtia. Lisäominaisuuksia, eri pelien valmiita asetuspaketteja ja kokonaisuuden optimointia suoritetaan lähes päivittäin. Potentiaalia jo nyt uskomattomalla softalla on siis vielä vaikka kuinka paljon lunastettavana.

Tilt tulee seuraamaan projektin kehitystä jatkossakin!

”Onko tämä nyt sellainen VR-kasetti?”