Bethesda ja Rockstar Games ilmoittivat tänään ryhtyneensä yhteistyöhön. Yhteistyön takia tulevien GTA VI– ja Elder Scrolls VI -pelien kehitys on lopetettu.
Bethesda kertoo tänään julkaisemassaan tiedotteessa työstäneensä Rockstarin kanssa salassa tulevaa Elder Scrolls GTA VI -peliä nyt viiden vuoden ajan. Peli ilmestyy huhtikuussa 2025. Tarkempaa julkaisupäivää ei vielä kerrottu, mutta Bethesdan Todd Howard on kuitenkin paljastanut Kotakulle ensimmäisiä yksityskohtia pelistä.
”Koska GTA:sta oli tulossa kuudes osa ja meidän lippulaivastamme Elder Scrollsista myös, niin miksi emme yhdistäisi pelejä? Tuleva Elder Scolls GTA VI -peli sijoittuu fantasiamaailmaan, mutta siitä löytyy myös moderneja kuten ajoneuvoja ja aseita. Olemme mallintaneet pelimaailman skandinaavisista kaupungeista ja maisemista. Peli alkaa Norjasta vuonojen keskeltä, mutta seikkailun edetessä pelaaja löytää itsensä esimerkiksi Ruotsista 60-asteisesta saunasta. Suomessa seikkaillaan puolestaan Turcu-nimisessä persereijässä. Sen verran voi paljastaa, että tuli liittyy Turcuun oleellisella tavalla”, Howard kertoo naurahtaen. Howard kertoo, että tuleva suurpeli sijoittuu Elder Scrolls -aikajanalla 1E 827 -aikakauteen.
Pelin teknisestä puolesta Howard kertoo seuraavaa:
”Kun ensimmäisen kerran sunnittelimme yhteistyötä Rockstarin kanssa meille oli Bethesdalla selvää, että haluamme pelissä näkyvän ns. klassisen Bethesda-kädenjäljen. Peli ei ole vielä lähelläkään valmis, ja se on täynnä bugeja. Aiomme kuitenkin julkaista sen jo huhtikuussa 2025, vaikka peliä pitäisi hioa vielä ainakin vuoden loppuun, jotta siitä saataisiin kaikki kelvottomuudet pois. Ymmärsimme kuitenkin, että pelaajat odottavat Bethesdan pelien olevan lähes pelikelvottomia tekeleitä niiden julkaisupäivänä. Niinpä päätimme julkaista Elder Scrolls GTA VI:n jo nyt, vaikka se tuleekin olemaan pc:llä täynnä bugeja ja konsoliversioiden ruudunpäivitys pyörii parhaimmillaankin siinä 20 fps:n tienoilla”, Howard kertoo tiedotteessa ja jatkaa:
”Sen voimme luvata, että vaikka peli olisi millaista sontaa tahansa, se myy satoja miljoonia kappaleita. Miksi siis turhaan odottaisimme siihen saakka, että pelistä saadaan kaikki bugit pois? Kaikki haluavat rahaa. Siksi sitä sanotaan rahaksi.”
Rockstarin Dan Houser puolestaan kertoo yhteistyöstä seuraavaa:
”Massia. Ihan saatanasti massia. Pätäkkää niin paljon, ettei paskalle taivu.”
Samalla pelistä julkaistiin myös pelikuvaa. Pelikuvaa pelistä näet täältä.