Ensi vuonna ilmestyy kirja Grimmin saduista Controliin, joka on liki pakko-ostos kaikille peleistä ja tarinallisuudesta kiinnostuneille.
”Grimmin saduista Controliin käsittelee digitaalisten pelien ja kirjallisuuden monisyistä suhdetta – klassikoista kulttiteoksiin, Lovecraftista Dark Soulsiin ja Dyyni-kirjoista Dune-peliin”, kirjan esittelyteksti kertoo ja jatkaa:
”Kirjat ja pelit asetetaan usein vastakkain: nuoret eivät lue tarpeeksi ja pelaavat liikaa. Tämä keinotekoinen vastakkainasettelu jättää huomaamatta kirjoja ja pelejä yhdistävät tekijät. Digitaaliset pelit ovat 2020-luvun alussa paljon muutakin kuin kilpailua, suorituksia tai e-urheilua. Pelit ovat kehittyneet monipuolisiksi tarinankerronnan välineiksi, jotka ammentavat runsaasti vaikutteita myös kirjallisuudesta.”
Kirjassa valotetaan muun muassa pelien ja kirjallisuuden suhdetta. Miten kirjan luonne muuttuu, kun siitä tehdään osa interaktiivista kerrontaa?
Moniäänisen esseeteoksen ovat toimittaneet kirjailija Tuukka Hämäläinen ja tutkija Heidi Rautalahti. Muut kirjan kirjoittajat ovat Joonatan Itkonen, Heli Koponen, Aleksi Kuutio, Senja Littman, Esa Mäkijärvi, Aura Nurmi sekä Jani Saxell.
Kirjan ilmestyy ensi keväänä.